De belevingswereld van de baby
Tijdens babytherapie luister ik naar wat baby’s via hun lichaam en gedrag vertellen. Ervaringen tijdens de zwangerschap, geboorte of de eerste levensmaanden kunnen zichtbaar worden in huilen, onrust, slaapproblemen, reflux, overstrekken of juist opvallend stil gedrag. Met zachte babytherapie help ik baby’s spanning los te laten, zodat er meer rust, ontspanning en verbinding ontstaat.
Ik begeleid baby’s van 5 weken tot 18 maanden die een stressvolle zwangerschap, moeilijke geboorte of ingrijpende eerste levensfase hebben meegemaakt. Denk aan een (spoed)keizersnede, medische interventies, prematuriteit, IVF/ICSI, verlies, stress of andere overweldigende ervaringen.
Tijdens de sessies staat niet alleen de baby centraal, maar ook de ouder-kindrelatie. Vanuit pre- & perinatale psychologie en Infant Mental Health ondersteun ik ouders om de signalen van hun baby beter te begrijpen en met meer vertrouwen te reageren. Dit versterkt de verbinding binnen het gezin en geeft ruimte voor herstel, rust en vertrouwen.
Ouders ervaren vaak meer ontspanning bij hun baby, beter slapen, minder stress en meer vertrouwen in het ouderschap.
Renee van Dam - Groenen
“Met liefde begeleid ik baby’s, jonge kinderen en hun ouders in de eerste, meest kwetsbare periode van het leven. De eerste 1000 dagen zijn zo bepalend – soms kan een klein beetje steun een wereld van verschil maken.”
Voorstellen
Mijn naam is Renee, mama van vier kinderen. Twee prachtige zonen die bij ons zijn en twee kinderen die helaas al vroeg in de zwangerschap zijn overleden. Beide keren droeg ik een tweeling en beide keren verloor ik hun tweelinghelft. Dat heeft diepe sporen nagelaten in mijn leven, maar vooral ook in de levens van mijn kinderen. Hun ervaringen – hoe ze hun start in mijn buik hebben beleefd – zijn voor mij een voortdurende bron van inspiratie om andere baby’s, peuters en kleuters te helpen hun geboorteverhaal een stem te geven.
Vanaf jongs af aan heb ik een fascinatie voor baby’s. Hun puurheid, kwetsbaarheid en onvoorwaardelijke verbondenheid raken me steeds opnieuw. Ik heb jarenlang gewerkt met baby’s en jonge kinderen en ben me steeds meer gaan verdiepen in hoe zij de wereld ervaren, hoe ze relaties aangaan en hoe hun allereerste ervaringen hen vormen.
De ervaringen van mijn eigen kinderen hebben me hierin de grootste lessen gegeven. Mijn oudste zoon liet mij zien hoe belangrijk zijn zwangerschap en geboorte voor hem zijn geweest. Hij wilde dat wij zijn verhaal écht hoorden. Dankzij hem kwam ik in aanraking met babytherapie en vond ik de puzzelstukjes waar ik al zo lang naar zocht. Ook mijn jongste zoon heeft me diep geraakt. Zijn complexe geboorte liet me voelen dat ik zelf nog therapie nodig had om mijn eigen prenatale ervaringen te helen. Stap voor stap leerde ik: hoe beter ik mezelf begrijp, hoe beter ik anderen kan begeleiden.
Ik voel me gezegend met mijn kinderen en de lessen die ze mij gegeven hebben. Ze hebben mij gevormd tot wie ik ben en tot het werk dat ik vandaag met zoveel liefde mag doen.
In mijn praktijk geef in babytherapie, ouderbegeleiding, ontdek ik jouw geboorteverhaal als volwassene of ouder kind, geef ik rouw & verliesbegeleiding en deel ik met enthousiasme en plezier mijn kennis over de pre- en perinatale psychologie.
Ervaringen
Lincy
Zo, heb heerlijk geslapen en voel me ook echt fijn! Had vanmorgen al een paar keer echt van die momenten van geluk! Dat voel ik ergens ook zó, maar doordat er vanalles tussen zat en blokkeerde kon ik het niet echt voelen voor m'n gevoel. Nu lijkt die ruimte er weer te zijn! MAGIC! Ik neem je mooie inzichten mee en ga hier ook echt bewust van zijn. Heeft me weer echt geholpen om met biede benen op de grond te komen te staan. Echt zo fijn! En zo mooi, hoe je dit alles in werking hebt gezet! Ik blijf heerlijk in deze fijne energie! Thanks Lucienne!
Diana
Mooi dat je onder al die lagen dit ontdekt. Ergens viel er wel iets van mmmmm zou het? Ik vind het zo fijn dat jij mij bewust maakt van mijn eigen gevoelens en gedachten. Alleen omdat je zo eerlijk bent en het deelt en ik hierin veel herken. Je bent een topper!
Liselotte
Ik heb er een heel goed gevoel aan overgehouden. En ben oprecht blij dat ik dit gedaan heb en heb kunnen afsluiten
Stuur een bericht
