Bijdehandjes Gebaren

Baby- en kindergebaren
Wat
Bijdehandjes Gebaren
wie
Erna Lucassen
Waar
Arnhem - Nijmegen e.o.

Jouw kind wil de ander en de wereld om zich heen leren begrijpen én zelf begrepen worden. Daarover gaat gebaren!

Bijdehandjes verzorgt een workshop- en cursusaanbod waarin (taal)ondersteunende gebaren worden aangeleerd.
Je leert gebaren goed en eenvoudig toe te passen binnen de dagelijkse interactie met jouw kind. Het versterkt jullie band, voorkomt frustraties, stimuleert de (taal)ontwikkeling en meer!
Ik richt mij tot ouders/ verzorgers van álle (jonge) baby’s, dreumesen en peuters. Er is eveneens een passend aanbod voor de kinderopvang én voor begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking.
Meer weten? Neem vrijblijvend contact met mij op!

Erna Lucassen

“Horen is vergeten
Zien is onthouden
Doen is begrijpen”

Voorstellen
Bijdehandjes-Gebaren-Erna

Ruim 18 jaar heb ik als leerkracht in het Speciaal Onderwijs gewerkt. Daar kwam ik in aanraking met ondersteunende gebaren. Ik heb ervaren dat gebaren helpend zijn bij de (taal)ontwikkeling van kinderen (met/ zonder verstandelijke beperking, TOS, ASS, Down en meer). Zowel bij het spreken als het begrijpen van taal en het verwerken hiervan. Ook mijn broer (Down en ASS) heeft bij het leren van nieuwe woorden en het versterken van de articulatie veel baat gehad bij gebaren.

Eind 2017 werd mijn dochter geboren. Vanuit mijn (werk)ervaringen ben spontaan gebaren gaan aanbieden rond haar 13e maand, eigenlijk veel later dan had gekund. Ik liet haar de filmpjes zien van Lotte en Max, waarin spelenderwijs gebaren worden aangeleerd. In het dagelijkse leven maakte ik de gebaren bij bepaalde woorden. Het ‘eureka! moment’ volgde al binnen twee weken en ik kan het mij nog heel goed herinneren…
Mijn dreumes stapte langs de bank en zag een kussen liggen waarop paarden stonden afgebeeld. Ze zocht mijn blik, maakte het gebaar van ‘paard’ en een klakkend geluid van een galopperend paard. Ik bevestigde haar “Ja, je ziet een paard op het kussen. Goed gezien. Je maakt ook het geluid van een paard. Knap!” Vervolgens maakte ze al snel het gebaar van het abstracte woord ‘knap’…

Ik was verwonderd, blij, enthousiast en natuurlijk trots. Ik had het gevoel een troef in handen te hebben. Ik kon met mijn uk ‘praten’, terwijl zij nog niet de woorden kon uitspreken.

Door de gebaren wist ik wat ze eigenlijk wilde zeggen en ik kon daarop afstemmen. Ik zag dat ze verbanden kon leggen en heel veel meer begreep dan ik eigenlijk dacht en had verwacht. Hierna heeft zij nog veel meer gebaren geleerd en gebruikt. Al vlot ging zij (zinnen) spreken en kwam de taalontwikkeling en communicatie goed op gang. De gebaren verdwenen naar de achtergrond. Maar toch, wanneer ze gefrustreerd of boos is of bij abstracte begrippen, dan worden gebaren weer ingezet. Ik denk dat we haar een echt bijdehandje mogen noemen!

Nadat ik was gestopt met mijn werk als leerkracht, ben ik mij volledig gaan richten op gebaren. Ik volgde de opleiding ‘docent baby- en kindergebaren’ bij Taal voor Taal en begon te bouwen aan Bijdehandjes gebaren voor iedereen!
Bij TYD heb ik de basiscursus NGT gevolgd, om meer te leren over achtergrond en toepassing van de officiële Nederlandse Gebarentaal. Ik wil andere ouders, opvoeders en natuurlijk kinderen ook deze taal in handen geven.

Als jij net als ik graag wil ervaren wat gebaren kunnen betekenen voor jou en jouw kind(eren), neem dan contact met mij op!

Ervaringen

Stuur een bericht

Contact

Bijdehandjes Gebaren

 

Je vindt haar ook op de pagina over babygebaren leren.